loading...

روزنامه آنلاین

صرافی‌های ارز دیجیتال یکی از مهم‌ترین بخش‌های بازار عظیم ارزهای دیجیتال است. اگر قصد خرید و فروش ارزهای دیجیتال را دارید، یکی از ساده ترین و مطمئن ترین راه ها این است که تراکنش های خود

مدیر روزنامه بازدید : 655 چهارشنبه 01 شهریور 1402 زمان : 16:57 نظرات (0)


صرافی‌های ارز دیجیتال یکی از مهم‌ترین بخش‌های بازار عظیم ارزهای دیجیتال است. اگر قصد خرید و فروش ارزهای دیجیتال را دارید، یکی از ساده ترین و مطمئن ترین راه ها این است که تراکنش های خود را از طریق بهترین صرافی های ارز دیجیتال انجام دهید.

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

صرافی ارز دیجیتال مکانی است که در آن مشتریان می توانند ارز دیجیتال خود را در ازای ارزهای فیات یا جفت ارز (مانند بیت کوین و اتریوم) خریداری و بفروشند. این صرافی ها معمولا به دو صورت فیزیکی یا آنلاین کار می کنند.

واژه مبادله به معنای مبادله، معامله و مبادله است. در ابتدا با ورود ارز دیجیتال به ایران، صرافی های فعال در این حوزه مبادلاتی نامیده می شدند. اما به مرور زمان کلمه «Exchange» جایگزین این کلمه شد، به طوری که امروزه بیشتر این پلتفرم ها با نام «Exchange» شناخته می شوند.

ایجاد اولین صرافی ارز دیجیتال در جهان

اولین صرافی ارز دیجیتال جهان در سال 2004 در استرالیا شروع به کار کرد. در آن زمان به دلیل عدم وجود مجوز رسمی برای فعالیت ارزهای دیجیتال و اطلاعات بسیار اندک در مورد ارزهای دیجیتال، این صرافی موفق به جذب مشتری نشد، زیرا مشتریان آنها موفق نبودند. . فعالیت به زودی متوقف شد.

دو سال بعد، تجارت دیگری در آمریکا توسط دو روس و لهستان تأسیس شد. آنها توانستند در طول فعالیت های خود ارز دیجیتالی به ارزش تقریبی 30 میلیون دلار بخرند و بفروشند. علاوه بر این، به دلیل عدم وجود قوانین واضح و دقیق در مورد ارز دیجیتال، سرویس امنیتی ایالات متحده استفاده از این صرافی را غیرقانونی و پلمب شده دانست. همچنین صاحبان این صرافی ارز دیجیتال به 5 سال زندان محکوم شدند. اما امروزه با گذشت زمان، فعالیت این معاملات به صورت قانونی مجاز شده است. ایران همچنین مقرراتی در مورد عملیات معاملات ارزهای دیجیتال دارد.

صرافی های ارز دیجیتال چگونه کار می کنند؟

همانطور که قبلا ذکر شد، صرافی های ارز دیجیتال مکانی برای خرید و فروش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال است. به طور کلی، نرخ و ارزش ارز دیجیتال در مبادلات ارز دیجیتال بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شود. بنابراین، تقاضا بیشتر است. ارزش ارز دیجیتال نیز افزایش می یابد و بالعکس. البته عوامل زیادی می توانند تأثیرگذار باشند، مانند نوسانات بازار; اما بزرگترین تاثیر آن بازار سهام است.

صرافی ارز دیجیتال می تواند ساختار فیزیکی یا آنلاین داشته باشد. یعنی علاوه بر انجام معاملات در سایت و آنلاین و اینترنتی، یک مکان ویژه برای خرید حضوری و فروش با مشتریان خود راه اندازی کنند. اما رایج ترین روشی که برای این تبادل استفاده می شود، روش اینترنتی است.

علاوه بر این، آنها می توانند عملکرد و قابلیت هایی را در اختیار کاربران قرار دهند. با سایر صرافی ها متفاوت باشد اکثر این صرافی های ارز دیجیتال فقط سفارش خرید و فروش را اجرا می کنند و به عنوان واسطه بین خریداران و فروشندگان عمل می کنند و از تراکنش بین آنها سود می برند. این صرافی ها یک کیف پول برای ارزهایی که پشتیبانی می کنند در وب سایت خود نگهداری می کنند، بنابراین کاربران می توانند ارز دیجیتال خود را برای تجارت سپرده گذاری کنند یا در صورت نیاز آن را برای تراکنش های آینده ذخیره کنند.

با این حال، انواع دیگری از صرافی های ارز دیجیتال وجود دارد که در آن کاربران به طور مستقیم با صاحبان صرافی معامله می کنند. این صرافی ها معمولا به کاربرانی که در یک منطقه یا مکان خاص فعال هستند خدمات ارائه می دهند.

طراحی صرافی ارز دیجیتال

صرافی های ارز دیجیتال به چند روش مختلف طبقه بندی می شوند که در ادامه به توضیح آنها می پردازیم.

طبقه بندی صرافی ارز دیجیتال بر اساس مخاطب

به طور کلی این مبادلات بر اساس مخاطبان خود به دسته های خصوصی، عمومی و محلی تقسیم می شوند. عضویت کاربر در یک صرافی خصوصی فقط با دعوت از صرافی است. با این حال، در شکل معمول این مبادلات، خدمات به مشتریان در سراسر جهان ارائه می شود. در نوع منطقه ای، تنها کاربرانی که در منطقه یا کشوری خاص قرار دارند حق شرکت در تبادل را دارند.

طبقه بندی صرافی های ارز دیجیتال بر اساس نوع تراکنش

در این نوع طبقه بندی، صرافی های ارز دیجیتال بر اساس نوع فعالیت تقسیم بندی می شوند. برای مثال در برخی صرافی ها تنها با پرداخت ارز فیات می توانید ارز مورد نظر را خریداری کنید و بالعکس; و در برخی از آنها فقط مجاز به مبادله ارز خود با ارز دیگری هستید. در این میان، برخی صرافی ها وجود دارند که از دو روش فوق پشتیبانی می کنند.

طبقه بندی صرافی های ارز دیجیتال بر اساس نوع مالکیت کیف پول کاربران

این طبقه بندی رایج ترین نوع طبقه بندی صرافی های ارز دیجیتال است که در آن صرافی به دو دسته متمرکز و غیرمتمرکز تقسیم می شود. در صرافی های متمرکز ارز دیجیتال، کاربران کلید خصوصی کیف پول خود را برای ایمن تراکنش ها در اختیار صرافی قرار می دهند. این روش در حال حاضر رایج ترین روشی است که صرافی های ارز دیجیتال برای ایمن سازی تراکنش ها در پلتفرم خود از آن استفاده می کنند.

در یک صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال (DEX)؛ کلید خصوصی کیف پول فقط در دسترس کاربر است. شخص ثالث امنیت معاملات انجام شده در صرافی را تامین می کند. تراکنش ها معمولا در این صرافی ها برون سپاری می شوند. قراردادها بسیاری از صرافی های غیرمتمرکز مورد استقبال کاربران قرار نمی گیرند. علاوه بر این، اگر کلید خصوصی خود را گم کنند. هیچ راهی برای بازیابی دارایی آنها وجود ندارد. آنها برای همیشه از دسترس صاحبان خود دور هستند.

آیا صرافی های ارز دیجیتال باید خودگردان باشند؟

مبادلات ارزهای دیجیتال می توانند مستقل باشند یا توسط سازمان های دولتی کنترل شوند. اگرچه این صرافی ها برای شروع فعالیت خود نیازمند مجوز از بانک مرکزی هستند. اما می توان آنها را کاملاً مستقل مدیریت کرد. به همین دلیل، می توانید تغییرات زیادی را در قیمت ارزهای رمزنگاری شده خود مشاهده کنید که همگی ناشی از فعالیت مستقل این صرافی ها است.

صرافی‌های ارز دیجیتال در ایران به‌عنوان استارت‌آپ فعالیت می‌کنند و چون این بخش نوپا است، هنوز قوانین مشخص و مدونی برای فعالیت‌های آن‌ها تعریف نشده است. برای پیگیری اخبار مربوط به تبادل ارزهای دیجیتال در ایران می توانید به صفحه اخبار و وبلاگ مراجعه کنید.

دلایل تفاوت قیمت ارزهای دیجیتال در مبادلات  و اخبار ارز دیجیتال

صرافی‌های ارزهای دیجیتال به‌طور مستقل و جداگانه عمل می‌کنند و قیمت‌های فعلی ارزهای دیجیتال در صرافی، عرضه و تقاضا و معاملات خرید و فروش انجام شده در آن را تعیین می‌کند. و با توجه به نتایج قیمت صرافی های مختلف، قیمت جهانی هر ارز دیجیتال مشخص می شود. معمولاً اختلاف قیمت در این صرافی ها بسیار ناچیز است و اگر اختلاف بیشتر باشد، حجم سرازیر شدن معامله گران به آن بورس، اختلاف قیمت را یکسان می کند.

بدون احراز هویت می توانید به کدام صرافی های ارز دیجیتال بپیوندید؟

یک صرافی ارز دیجیتال اثبات شده، که به کاربران امکان می دهد بدون ارائه اطلاعات عضو شوند، سپس ارز خود را بفروشند و بخرند و بفروشند.

اگرچه روش عدم احراز هویت بسیار ناامن است، اما برخی از صرافی های ارزهای دیجیتال امکان ثبت نام بدون احراز هویت را برای کاربران خود فراهم کرده اند. Exchange StormGain، KuCoin، BitMax و Bitfinex برخی از صرافی‌های احراز هویت نشده‌اند که می‌توانید از آنها برای ایجاد یک حساب بدون ارائه هیچ مدرک شناسایی استفاده کنید. البته لازم به ذکر است که احراز هویت از هک کارت های بانکی (حساب های کاربری)، پولشویی، فرار مالیاتی و کلاهبرداری در اجرای تراکنش های کاربران بیت ارز جلوگیری می کند. بنابراین، اگر به دنبال امنیت دارایی های خود هستید، بهتر است قبل از انجام معاملات، فرآیند احراز هویت را تکمیل کنید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • مطالب
    آمار سایت
  • کل مطالب : 245
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 43
  • آی پی دیروز : 115
  • بازدید امروز : 72
  • باردید دیروز : 643
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 10
  • بازدید هفته : 1,293
  • بازدید ماه : 715
  • بازدید سال : 44,684
  • بازدید کلی : 144,139