loading...

روزنامه آنلاین

در سال های اخیر استفاده از پهپادها کاربردهای مختلفی پیدا کرده است. تا همین اواخر پهپادها فقط برای مقاصد نظامی استفاده می شدند. اما با تولید انواع کوادکوپتر پرندگان فلزی وارد هر صنعتی شدند. یکی از مه

مدیر روزنامه بازدید : 853 یکشنبه 22 بهمن 1402 زمان : 11:51 نظرات (0)

در سال های اخیر استفاده از پهپادها کاربردهای مختلفی پیدا کرده است. تا همین اواخر پهپادها فقط برای مقاصد نظامی استفاده می شدند. اما با تولید انواع کوادکوپتر پرندگان فلزی وارد هر صنعتی شدند. یکی از مهمترین صنایعی که پهپادها وارد آن شده اند، صنعت کشاورزی است. در این مقاله به بررسی کاربرد سمپاشی پهپاد در کشاورزی می پردازیم. برای خرید پهپاد سمپاش با ما تماس بگیرید.


نگاهی به انواع کوادکوپتر از سرگرمی گرفته تا پرواز تا سمپاشی مزرعه

یک کوادکوپتر یا پهپاد با کمی تفاوت تقریباً یکسان است. حتی اصطلاح هلی شات اغلب به جای کوادکوپتر استفاده می شود. از زمان کشف پرنده آهنین، تغییرات زیادی در این زمینه رخ داده است. امروزه از هلی شات برای سرگرمی، فیلمسازی و نقشه برداری نیز استفاده می شود.

از نقشه برداری تا برداشت، انقلابی که توسط پهپاد کشاورزی به وجود آمد

پس از معرفی پهپادهای کشاورزی، انواع مختلفی از پهپادها برای انجام وظایف مختلف ساخته شدند. اکنون با استفاده از پهپادهای کشاورزی می توان فرآیند کاشت و برداشت محصولات را به صورت خودکار کنترل کرد. در ادامه به بررسی انواع پهپادهای مزرعه ای موجود و کاربرد آنها می پردازیم.

1- آنالیز خاک صحرایی با پهپاد نقشه بردار

بررسی هوایی یکی از اولین کارهایی است که قبل از کاشت بذر انجام می شود. علاوه بر نقشه برداری، پهپادهای نقشه برداری می توانند از خاک مزرعه نیز نمونه برداری کنند. نمونه برداری از خاک به کشاورزان کمک می کند تا باروری، فرسایش و رطوبت را اندازه گیری کنند. به طور کلی، بررسی و نمونه گیری به صورت دوره ای انجام می شود. تغییرات زمین کشاورزی را می توان با مشاهده نتایج دوره ای اندازه گیری کرد. اندازه گیری به کشاورز کمک می کند تا محصولات با کیفیت بالاتر تولید کند. معمولا نقشه برداری با کوادکوپتر با دوربین انجام می شود.

2- کاشت بذر با شلیک پهپادهای کشاورزی

یکی از بهترین راه های کاشت بذر استفاده از پهپاد است. پهپادهای کاشت بذر می توانند بذر و مواد مغزی را با تیراندازی به خاک تزریق کنند. البته این روش هنوز زیاد مورد استفاده قرار نگرفته است. یکی از مزایای کاشت بذر با استفاده از پهپاد کاهش هزینه ها و سرعت بالای کاشت بذر است. کوادکوپتر با برد طولانی بهترین انتخاب برای کاشت بذر در زمین است.

3- نظارت بر کل فرآیند کاشت و برداشت در مزارع بزرگ با پهپاد های کشاورزی

یکی از مشکلات بزرگ زمین های کشاورزی بزرگ، کنترل دقیق کل مزرعه است. یکی از کاربردهای اصلی پهپادهای کشاورزی، توانایی مدیریت کل مزرعه است. در واقع با توجه به وسعت باغ، خطر کاشت و برداشت محصول افزایش می یابد. با ساختن ویدئو از کل مزرعه، می توانید کل فرآیند تولید کشاورزی را بهتر رصد کنید.

- آبیاری مزرعه با پهپادهای بارانی

یکی دیگر از کاربردهای پهپادهای کشاورزی، آبیاری مزارع است. این پهپاد با کمک فناوری مادون قرمز می تواند مناطق خشک جهان را شناسایی کند. بنابراین با یافتن مناطق خشک استفاده از آبیاری آسانتر می شود. و زمانی که سمپاشی در هوا و جهت دهی انجام شود، صرفه جویی زیادی در مصرف آب دارد.

5- سلامت محصولات را با پهپادهای کشاورزی بررسی کنید

پهپادهای کشاورزی می توانند وضعیت سلامت محصولات کشاورزی را بررسی کنند. در واقع با حرارت دادن میوه ها با اشعه مادون قرمز می توانید از سلامت محصول مطمئن شوید. با کمک این فناوری می توان میوه های آسیب دیده را حتی قبل از برداشت نیز شناسایی کرد. به این ترتیب زمان کافی برای تصمیم گیری و سمپاشی وجود دارد.

6- پهپاد پرنده، رایج ترین کاربرد کوادکوپتر در صنعت کشاورزی

یکی از کاربردهای متداول پهپادها، سمپاشی میدانی است. پهپاد کشاورزی با سیستم اولتراسوند و لیزر می تواند بهترین فاصله را برای تزریق سم انتخاب کند. از طرفی در سمپاشی هوایی سم کمتری مصرف می شود. روش سم پاشی هوایی نیز از نفوذ سم به عمق خاک جلوگیری می کند. اگر بخواهیم روش پاشش پهپاد را با روش کلاسیک مقایسه کنیم، با مزایای این روش بیشتر آشنا می شویم.

مزایای استفاده از سمپاش سموم در کشاورزی

مزیت اصلی استفاده از پهپادها راندمان بسیار بالا است. سرعت سمپاشی بدون سرنشین 40 برابر بیشتر از روش سنتی است. از طرفی روش سنتی نیاز به نیروی کار زیادی دارد. اما با استفاده از پهپادها می توان هزینه سمپاشی را تا حد زیادی کاهش داد. از سوی دیگر، پهپادها می توانند محصولی با کیفیت بسیار بالاتر را تعمیر کنند.

موانع استفاده از پهپادهای کشاورزی چیست؟

علیرغم مزایای فراوان پهپادها، این پرندگان آهنی در حال حاضر کمتر مورد استفاده قرار می گیرند. اولین مشکل، هزینه بالای خرید هواپیماهای بدون سرنشین در مقادیر زیاد است. به طور معمول، چندین پهپاد باید برای مزارع بزرگ خریداری شود. در حالی که هزینه خرید پهپاد در دراز مدت به کشاورز بازمی گردد، هزینه بالا ممکن است شایع ترین دلیل استفاده نکردن از پهپادهای کشاورزی باشد. علاوه بر این، استفاده از پهپادهای ویژه نیاز به آموزش دارد. در حال حاضر، بسیاری از کشاورزان مسن هنوز با هواپیماهای بدون سرنشین آشنا نیستند. البته می توان گفت کار با هواپیماهای بدون سرنشین چندان هم سخت نیست. در واقع با کمی آموزش می توان کوادکوپترها را به راحتی هدایت کرد.

پهپادها آینده کشاورزی هستند.

این روزها پهپادها به هر صنعتی نفوذ می کنند. از تحقیقات انجام شده در این مقاله می توان گفت که انقلاب کشاورزی در حال وقوع است. در واقع پهپادها را می توان آینده دنیای کشت و برداشت محصول در نظر گرفت. شاید در آینده نزدیک بتوانیم محصولات بسیار بهتری مصرف کنیم. مصرف بیشتر با وجود کیفیت بالاتر و هزینه کمتر از مزیت های دنیای کشاورزی آینده است.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • مطالب
    آمار سایت
  • کل مطالب : 267
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 44
  • آی پی دیروز : 102
  • بازدید امروز : 158
  • باردید دیروز : 291
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 18
  • بازدید هفته : 1,059
  • بازدید ماه : 1,059
  • بازدید سال : 73,646
  • بازدید کلی : 173,101