loading...

روزنامه آنلاین

گردش خون مویرگی بسیار شبیه به سیستم مویرگی بدن است که خون تمام اندام ها را تامین می کند. سلول های مویرگی و سلول های سیستم توزیع به طور مشابه کار می کنند. این محصول را با کمک

مدیر روزنامه بازدید : 341 شنبه 13 خرداد 1402 زمان : 11:33 نظرات (0)

گردش خون مویرگی بسیار شبیه به سیستم مویرگی بدن است که خون تمام اندام ها را تامین می کند. سلول های مویرگی و سلول های سیستم توزیع به طور مشابه کار می کنند. این محصول را با کمک مویرگ ها (یا توزیع کنندگان) به دست مصرف کننده می رساند.

به عنوان مثال، صنعت غذا را در نظر بگیرید. آنها به راحتی در همه فروشگاه های کوچک و بزرگ در همه جا در دسترس هستند. به این نوع فروش که محصول در همه جا قرار می گیرد و به راحتی در دسترس مصرف کننده قرار می گیرد، توزیع مویرگی نامیده می شود. در زیر فروش مو و ابعاد مختلف آن را با جزئیات بیشتری توضیح خواهیم داد.

عمل مویرگی چیست؟

توزیع فرآیند انتقال کالا از تولید کننده به مشتری است. مویرگی یا توزیع برای تجارت بسیار مهم است. زیرا این یک فرآیند فروش مویرگی است که در واقع محصول را در سریع ترین زمان ممکن و بهتر در جایی و زمانی که مشتری به آن نیاز دارد تحویل می دهد.

بازاریابی مویرگی محصول را به پایان نهایی فرآیند بازاریابی یا نزدیک ترین نقطه مصرف یعنی فروشگاه ها، هایپرمارکت ها و غیره می رساند. این فرآیند فروش شامل حمل و نقل، بسته بندی، ذخیره سازی و تحویل محصولات می باشد.

هدف اصلی فروش مویرگی ارائه محصول بیشتر است. از هتل های پنج ستاره گرفته تا کیوسک های روزنامه، محصول در دسترس و به راحتی در دسترس مشتری خواهد بود.

در فروش مویرگی (توزیع)، توزیع کننده محصول را از تولیدکننده خریداری می کند، آن را ذخیره می کند و سپس از طریق کانال توزیع به مصرف کننده می فروشد. فروشنده مویرگی نقش مهمی در موفقیت کسب و کار دارد. اگر فروشنده فعالیتی نشان ندهد، اگر کالا را به موقع به مشتری تحویل ندهد، مصرف کننده ناراضی می شود و تولیدکننده متضرر می شود.

توزیع مویرگی و سیستم بازاریابی خدمات

1. انبار کالا

انبار کردن منظم کالاها یکی از وظایف اصلی سیستم فروش مویرگی است. بدون انبار نمی توان آن را دسته بندی، بسته بندی و برای مشتری ارسال کرد.

2. دریافت سفارش از مشتریان

هر سیستم فروش مویرگی باید دارای بخش سفارش گیری باشد، در غیر این صورت نمی تواند کالاها را بی هدف توزیع کند. شما باید سفارشات مشتری را بگیرید، ثبت کنید و در صف تحویل قرار دهید.

3. تحویل کالا

مهمترین عامل موفقیت هر کسب و کاری این است که وقتی مشتری محصول را می خواهد، بلافاصله در دسترس باشد. تحویل سریع و ایمن کالا باعث جلب رضایت مشتری و القای اطمینان در کسب و کار می شود.

4. دریافت ادعاها

هنگامی که اقلامی را می فروشید، مهم این است که ادعاها را دریافت کنید تا بتوانید درآمد واقعی کسب کنید. پرداخت هنگام تحویل محصول وظیفه سیستم فروش مویرگی است.

5. اطلاعات بازار را بررسی کنید

دپارتمان پخش مویرگی می تواند اطلاعات دقیق و کاملی از بازار را در اختیار سازنده قرار دهد. نیازها و ظرفیت بازار را بررسی کنید و گزارش آن را به تولیدکننده تحویل دهید.

انواع کانال های توزیع یا توزیع مویرگی

همانطور که کیفیت محصول برای رضایت مشتری مهم است، تحویل سریع و دسترسی آسان به آن محصول نیز اهمیت دارد. فرض کنید شما بهترین محصول را با کیفیت تولید می کنید، اما نمی توانید آن را به دست مصرف کننده برسانید. بنابراین نمی توانید آن را بفروشید. در واقع بدون کانال فروش مناسب و توزیع مویرگی، بهترین و با کیفیت ترین کالاها ناشناخته مانده و در دست تولیدکننده باقی می ماند.

بیایید ببینیم کانال فروش (توزیع) مویرگی چیست؟ کانال فروش یا توزیع مویرگی، زنجیره‌های تجاری یا واسطه‌هایی هستند که تولیدکننده از طریق آنها محصول خود را به کاربر نهایی تحویل می‌دهد.

به طور کلی سه نوع کانال فروش شاعرانه داریم: فروش مستقیم، فروش غیر مستقیم و کانال های ترکیبی.

کانال مستقیم (کانال سطح صفر)

کانال توزیع مستقیم مویرگی کوتاه ترین و ساده ترین کانال توزیع است که تولیدکنندگان محصولات خود را از طریق آن به مصرف کنندگان نهایی تحویل می دهند. در این نوع فروش هیچ واسطه ای وجود ندارد و تولید کننده کالا را مستقیماً برای مصرف کننده ارسال می کند.

کانال غیر مستقیم

در فروش غیرمستقیم مویرگی، تولیدکننده محصول را با کمک خرده فروشان یا واسطه ها به دست مصرف کننده نهایی می رساند. کانال فروش غیر مستقیم مویرگی به سه سطح سطح یک، سطح دو و سطح سه تقسیم می شود.

مرحله 1

در این سطح یک واسطه بین تولید کننده و مصرف کننده وجود دارد. به عنوان مثال، این واسطه می تواند یک خرده فروش باشد.

مرحله دوم

کانال فروش مویرگی سطح 2 از دو واسطه بین تولید کننده و مصرف کننده تشکیل شده است. این واسطه ها عمده فروشان و خرده فروشانی هستند که محصولات را از تولیدکنندگان خریداری کرده و به مصرف کنندگان نهایی می فروشند.

سطح سوم

همانطور که ممکن است حدس بزنید، در این سطح از کانال غیر مستقیم، سه واسطه وجود دارد: نماینده شرکت، عمده فروش و خرده فروش.

کانال ترکیبی

آخرین نوع کانال مویرگی برای فروش، کانال هیبریدی است که از دو نوع ذکر شده در بالا استفاده می کند. زمانی که تولیدکننده از دو یا چند کانال توزیع یا انتشار مویرگی برای رسیدن به مصرف کننده استفاده می کند، در واقع از نوع ترکیبی استفاده کرده است. امروزه اکثر سازندگان از این روش برای افزایش کارایی خود استفاده می کنند. اما جدای از مزایای فراوان این روش، کنترل این کانال ترکیبی تا حدودی دشوار است.

طرفین درگیر در فرآیند فروش مویرگی

تولید کننده

تولید کننده شخص یا شرکتی است که با کمک ماشین آلات، ابزار، تجهیزات و فرآیندهای مختلف، محصول نهایی را از مواد اولیه تولید می کند. سازنده پس از ساخت محصول، باید آن را مستقیماً به مصرف کننده یا از طریق عمده فروشان، توزیع کنندگان (فروشندگان مویرگی) یا خرده فروشان بفروشد.

فروشنده (فروشنده مویرگی)

یک بازاریاب مویرگی محصولات تولید کننده را خریداری می کند، آنها را ذخیره می کند و از طریق یک کانال خاص به فروش می رساند. فروشندگان مسئول تحویل محصول از تولید کننده به مصرف کننده هستند. با معرفی محصول به مشتریان بیشتر و کسب سهم بیشتر از بازار، به فروش بیشتر محصول تولید کننده کمک می کنند.

نماینده شرکت

نمایندگان معمولاً افراد یا شرکت هایی هستند که به توسعه یک شرکت تولیدی کمک می کنند. آنها معمولا به عمده فروشان، خرده فروشان یا کاربران نهایی خدمات می دهند. نمایندگان مالک مستقیم محصول نیستند، بلکه فقط در فرآیند توزیع مویرگی مسئول محصول هستند. معمولاً سازنده برای خدمات آنها به نمایندگی ها کمیسیون می پردازد.

در اصل، عامل بازاریابی و فروش را برای تولید کننده محصول انجام می دهد و سود کسب می کند.

عمده فروش

عمده فروشان واسطه بین تولید کننده و خرده فروش یا مصرف کننده هستند. کاری که یک عمده‌فروش انجام می‌دهد این است که محصول را به صورت عمده خریداری می‌کند و هدفش فروش آن به خرده‌فروش است که به نوبه خود آن را به مصرف‌کننده نهایی تحویل می‌دهد.

خرده فروشان به طور مستقیم با مصرف کننده در ارتباط هستند، اما فقط از طریق ارتباط بین تولید کننده و خرده فروش.

خرده فروشان

خرده فروشان حلقه دیگری در فرآیند فروش مویرگی هستند که میان عمده فروش و مصرف کننده واسطه می شوند. کار اصلی یک تاجر این است که کالاهای بزرگ را تجزیه کرده و آنها را به واحدهای کوچکتر تقسیم کند. یعنی خرده فروشان برعکس عمده فروشان هستند.

فروشندگان مهمترین ابزار در فرآیند فروش مویرگی هستند. بازاریابان نقش مهمی در این کسب و کار ایفا می کنند زیرا واسطه ارتباط مستقیم با مصرف کنندگان هستند.

ویژگی مهم یک خرده فروش این است که کالاهای زیادی را از عمده فروشان می خرد و به مصرف کنندگان می فروشد. خرده فروشان باید تا حد امکان محصولات خود را به مشتریان بفروشند و برای جلب رضایت آنها تلاش کنند.

مصرف کننده

مصرف کننده شخصی است که برای مصارف شخصی خود کالا می خرد. مصرف کننده برای تامین هزینه خود، خانواده و اطرافیانش کالا می خرد

انواع گردش خون مویرگی

فروشندگان مویرگی برای تولیدکنندگان و فرآیند توزیع و فروش مویرگی بسیار مهم هستند. زیرا با خرید محصول از تولید کننده از بارگیری و انباشته شدن محصول در انبارهای سازنده جلوگیری می کنند. فروشنده مویرگی مسئول انتقال کالا از تولید کننده به مصرف کننده نهایی است.

انواع عملکرد مویرگی عبارتند از:

فروش فقط مو

فروش انحصاری مویرگی یک روش فروش است که در آن توزیع کنندگان مویرگی با یک شرکت توافق می کنند تا محصولات آن شرکت را به مکان های مختلف تحویل دهند. در فروش انحصاری مویرگی فقط یک بازاریاب مویرگی دارای مجوز و مجاز به توزیع محصولات آن شرکت در منطقه می باشد. در واقع این فروشنده نماینده مجاز سازنده است.

فروش مویرگی گسترده

در روش مویرگی گسترده، توزیع کننده (مویرگی) نقش مهمی را ایفا می کند زیرا تعداد فروشگاه هایی را که محصول را تحویل می دهند افزایش می دهد. این فروشنده مهارت بالایی در تبلیغ محصول دارد. در این روش وظیفه خرده فروش مویرگی این است که محصولات تولید کننده را تا حد امکان بین خرده فروشان بیشتری توزیع کند، در غیر این صورت مصرف کننده کالای جایگزین را انتخاب می کند.

فروش مویرگی انتخابی

بازاریابی مویرگی انتخابی نوعی روش توزیع بین روش جامع و انحصاری است. در اینجا تعدادی از توزیع کنندگان هستند که محصولات را طبق قوانین شرکت به فروش می رسانند.

شرکت‌هایی که از فروش مویرگی گسترده استفاده می‌کنند می‌خواهند محصولات خود را در مکان‌های بیشتری بفروشند، که در مورد فروش انتخابی صدق نمی‌کند. تولیدکنندگان تعدادی خرده فروشی را انتخاب می کنند تا محصولات خود را از آنها خریداری کنند و سپس توزیع کنندگان را برای تحویل محصولات به مصرف کنندگان انتخاب می کنند.

روش بازاریابی مویرگی تخصصی اغلب در بسیاری از صنایع با تعداد محدودی توزیع کننده استفاده می شود.

مزایای فروش مویرگی

فروش گسترده مزایای بسیاری دارد. مشمول:

توزیع بیشتر محصول و بدون باقی مانده در انبار

کاهش مطالبات ناشی از افزایش تعداد مشتریان است

تحویل سریعتر محصولات به خصوص برای محصولاتی که تاریخ انقضا دارند

با بازار و سلایق و نیازهای مشتری آشنا شوید

با دستیابی به مشتریان بیشتر، سهم بازار را افزایش دهید

از طریق قرار گرفتن بیشتر در معرض مصرف کنندگان، ارزش برند را افزایش دهید

سرمایه گذاری بهتر در بازار

و...

از دست دادن فروش مویرگی

جدا از مزایای ذکر شده، فروش مویرگی معایب زیادی دارد:

باعث ایجاد تضاد و تنش بین کانال های توزیع می شود

هزینه های شرکت افزایش می یابد

مدیریت بخش های مختلف فرآیند فروش (انبار، تدارکات، اداری، فروش)

و...

هدف هر شرکتی تولید محصولات بیشتر و بهتر برای مشتریان است. توزیع مویرگی و فرآیند فروش بخش های مختلف نحوه رسیدن محصول به دست مصرف کننده نهایی را نشان می دهد. با دانستن بیشتر در مورد این بخش‌ها، محصولات خود را با آگاهی بیشتری به فروش می‌رسانید و راحت‌تر به اهداف تجاری خود می‌رسید.

مراجعه به منبع: https://rastaksoft.com/ 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • مطالب
    آمار سایت
  • کل مطالب : 267
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 43
  • آی پی دیروز : 102
  • بازدید امروز : 157
  • باردید دیروز : 291
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 18
  • بازدید هفته : 1,058
  • بازدید ماه : 1,058
  • بازدید سال : 73,645
  • بازدید کلی : 173,100